advertise

حفظ زیبایی، محافظت و جلوگیری از فرسایش آجر با نانو آبگریز آجر

خواص مکانیکی و قیمت مناسب آجر موجب کاربرد فراوان این مواد در سازه و نمای خارجی و فضای داخلی ساختمان شده است. این نکته از دیرباز مورد توجه بوده است که هر چه جذب آب در این مواد کمتر باشد احتمال خوردگی و ایجاد شوره بر روی آن‏ها کمتر شده و متعاقبا عمر آن‏ها بیشتر می‏گردد. از طرفی در نگه­داری بناهای تاریخی و حتی بناهای جدید ساخته شده از آجر، مقابله با عوامل فرسایشی محیطی مانند گرد و غبار و حتی باران­های اسیدی، نکته بسیار مهمی است.
گرچه این مهم با اعمال پوشش‏های سنتی تا اندازه ­ای فراهم می‏شود اما از کارایی لازم برخوردار نیست، چرا که رنگ‏ها تشکیل لایه‏ ای می‏دهند که در مقابل نور خورشید زرد شده و مهم‏تر از آن، بر قابلیت تنفس آجر یا به عبارتی بر میزان خروج رطوبت از نما تاثیر سوء می‏گذارند.
به عنوان جایگزین مناسبی برای رنگ­های سنتی، نانوپوشش‏های آبگریزکننده کمک قابل توجهی به افزایش عمر و زیبائی آجر می­کند. کلوئید حاوی نانوذرات با ایجاد پوشش آبگریز روی سطح، موجب ممانعت از ایجاد اثرات مخرب ناشی از عواملی مثل شوره، هوازدگی و تغییر رنگ شده و از طرف دیگر، به دلیل عدم کاهش قابلیت تنفس آجر و در نتیجه عدم حبس رطوبت در لایه های زیرین عمر آن را افزایش می‏دهند. اعمال این پوشش­ها موجب عدم چسبندگی ذرات آب بر روی سطح و همچنین جدایش ذرات خاک یا کثیفی توسط قطرات آب باران از روی سطح آجر می­شود.


بهبود خاصیت آبگریزی در سطح آجر به علت حضور نانوذرات و در نتیجه امکان تمیزکاری بهتر

این محصول با ایجاد واکنش و نفوذ تا عمق ۱ سانتی متر در منافذ آجر، پوشش ضد آب قوی ایجاد می­کند و باعث تشکیل غشای یکپارچه و غیر قابل نفوذ در برابر نشتی شده و در نتیجه مانع از ایجاد صدماتی مانند شوره زدگی، یخ زدگی، رشد قارچ و کپک می‏شود.

ویژگی ها

●بدون بو و عوارض شیمیایی
●قابلیت تمیزشوندگی آسان
●ضد آب کننده قوی نامرئی با قابلیت تنفس پذیری
●ماندگاری بالا
●مقاوم در برابر سرما و یخ زدگی
●ممانعت از شوره زدن، جذب آلودگی و پوسته پوسته شدن سطح نما
●ضد جلبک، خزه و باکتری
●مقاوم به اشعه UV


کاربرد فناوری نانو

در اثر به کارگیری نانوذرات در بستر پلیمری و عامل­دار کردن این ذرات، خاصیت آبگریزی مناسبی در سطح آجر ایجاد می­شود. ناصافی های میکرومتری و نانومتری ناشی از حضور نانوذرات، موجب کاهش نیروی چسبندگی سطحی میان قطرات آب و سطح آجر می شود که عدم ایجاد لکه و شوره­زدگی را به همراه دارد. با استناد به بند ۴-۴ استاندارد ملی ایران-ایزو به شماره ۲-۸۰۰۰۴ حضور نانوذرات سیلیس در محصولات نانو پوشش آبگریز مخصوص سطوح آجری تولید شده توسط شرکت نانوفرازسپاهان مورد تأیید می باشد. افزایش زاویه تماس در اثر اعمال نانو پوشش، به کروی شدن قطرات آب و عدم چسبندگی آنها به سطح آجر کمک می کند. نانو پوشش باعث می شود گرد و غبار و دوده و کثیفی در آجر نفوذ نکند و روی سطح باقی بمانند و راحتتر نسبت به آجر بدون نانو پوشش تمیز شوند. به عبارتی سطح آجر دیرتر کثیف می شود و راحتتر تمیز می شود.