advertise

نشست تخصصی با هدف ارتقای بهره وری ساخت و ساز در حوزه مسکن و راه با محوریت “زمان-کیفیت-هزینه” با حضور شرکت های دانش بنیان همچنین شرکت دانش بنیان نانو فراز سپاهان درمرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزارگردید. مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در راستای اجرای اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی در طرح‏‏های در دست انجام به ویژه طرح جهش تولید مسکن و راه اندازی حلقه‏ های اندیشه ورز نسبت به شناسایی و همکاری با شرکت‏های دانش ‏بنیان و نو‏آفرین، نخبگان، فعالان و صاحبان ایده و نوآور در حوزه های مرتبط با ساختمان، شهرسازی و حمل و نقل اقدام نموده و در این جهت از شرکت نانو فراز سپاهان دعوت به همکاری نموده است. نشست تخصصی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی در نوبت عصر با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و دارندگان نظریه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد. به دنبال برگزاری نوبت اول نشست تخصصی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی با حضور شرکت‌های دارنده گواهینامه و نظریه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشست دوم با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین، فعالین و نوآوران و دارنده فناوری نوین برگزار شد. در نشست نوبت عصر که با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و دارنده فناوری نوین برگزار شد، مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ذکر تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مرکز تحقیقات گفت: در موضوع استفاده و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز تحقیقات فعالیت‌های خود را از چند سال قبل آغاز کرده و شیوه‌نامه‌های مختلفی را در این خصوص تدوین نموده است. وی افزود: در همین رابطه سامانه‌ای را در پورتال مرکز تحقیقات ایجاد کردیم تا با ثبت‌نام شرکت‌های فعال در این حوزه، با برگزاری جلسات مشترک در خصوص نحوه همکاری و تعاملات بیشتر تصمیم‌گیری نماییم. این مرکز همچنین به عنوان داور ثبت اختراعات ارجاعی از اداره ثبت، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد داوری را در دست انجام دارد. غلامی در ادامه با اشاره به موضوع نشست تخصصی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی افزود:
با برنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان جهش تولید مسکن و برگزاری جلسات اندیشه‌ورزی با حضور فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش داریم تا دیدگاه‌ها و پیشنهادات و فناوری‌های ارائه شده در این جلسه را پس از جمع‌بندی در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار دهیم و قطعا در ادامه شاهد اتفاقات و دستاوردهای مثبتی در این حوزه خواهیم بود. محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست با ذکر این مطلب که نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که در صنعت ساختمان در مقابل فناوری‌ها و محصولات نو مقاومت وجود دارد،‌ گفت: وقتی که صنعت ساختمان را با صنایعی مانند IT و خودروسازی مقایسه می‌کنیم، نفوذ فناوری‌های نوین بسیار کمتر بوده است. وی ادامه داد: این در حالی است که برنامه امروز نشان داد که شرکت‌ها و افراد مهم و تاثیرگذاری در حال فعالیت هستند که کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند که ما بتوانیم بهره‌وری‌مان را در حوزه ساختمان بهبود ببخشیم.


شکرچی‌زاده با اشاره به طرح جهش تولید مسکن و توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: اعتقاد وزیر راه و شهرسازی بر این است که با استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد می‌توانیم وضعیت ساخت و ساز را هم از لحاظ کیفیت، هم زمان و هم هزینه بهبود ببخشیم. به همین جهت این تکلیف بر عهده مرکز تحقیقات قرار گفت تا با شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساختمان،‌ بتوانیم از این پتانسیل‌ها در طرح جهش تولید مسکن استفاده کنیم. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید نمود که نتایج نشست امروز در قالب گزارشی برای وزیر راه و شهرسازی ارسال خواهد شد تا بر حسب نیاز از این ظرفیت‌ها استفاده شود. همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان حلقه رابط بین مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌هایی که درگیر اجرای پروژه‌ها هستند خواهد بود. وی ادامه داد: تلاش داریم تا سامانه‌ای را در سایت مرکز تحقیقات قرار دهیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را عرضه کنند و فرصتی برای شناخت بیشتر این شرکت‌ها فراهم شود. همچنین برای سامان دادن به این سامانه از ظرفیت خود شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده خواهیم کرد تا این ارتباط به صورت تنگاتنگ، پویا و فعال ادامه یابد.
برقراری تعامل بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که فناوری نویی را به عنوان سیستم برای صنعت ساختمان ارائه کرده‌اند، نکته دیگری بود که از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت. وی در پایان افزود: همانطور که اقتصاد دانش‌بنیان جای خودش را در اقتصاد کلان کشور باز می‌کند، ما نیز باید تلاش کنیم در صنعت ساختمان ضمن جبران عقب‌ماندگی‌ها، فناوری‌های نو را به این حوزه وارد کنیم. قائدتا هرچه مبانی دانش‌بنیان به صنعت ساختمان تسری پیدا کند،‌توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود. در ادامه نوبت دوم نشست تخصصی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین، فعالین و نوآوران و دارنده فناوری نوین با معرفی سیستم‌ها و فناوری‌های نوین، دیدگاه‌های خود را ارائه نمودند.

سخنرانی مدیر عامل محترم شرکت نانو فراز سپاهان سرکار خانم مهندس اعظم حلاج در نشست تخصصی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی
سخنرانی مدیر عامل محترم شرکت نانو فراز سپاهان سرکار خانم مهندس اعظم حلاج در نشست تخصصی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.